Meter
Objekt Størrelse Billede Kommentar
Menneske Det gennemsnitlig menneske højde er 1,72. Mennesket har ca. 1,8 m2 hud, ca. 600 muskler, ca. 206 knogler, over 100 led, 90.000 km vener, arterier og kapillærer samt 13 milliarder nerveceller. Hvert minut livet igennem pumpes 4-6 liter blod gennem hjertet. Mennesket har ca. 25 billioner røde, runde blodlegemer a ca. 0,007 mm i diameter. Den samlede overflade menes at være ca. 1.300 m2. Hjernen vejer gennemsnitligt 1.350 gram. Mennesket har op til 5 millioner hår. kroppen_i_aktion200.jpg Et menneske kan være en mand eller kvinde, mennesket er den klogeste væsen på jorden.
Blå hval Blåhvalen er det største dyr der nogensinde har levet, dyret kan blive 30 meter langt og veje op til 150 tons. Blåhvalens lungekapacitet er på 5.000 liter og når den ånder ud efter et dyk bliver blåsten op til 9 meter høj. En blåhvalunge er omkring 7 meter lang ved fødslen og tager cirka 90 kg på om dagen i løbet af de første 7 måneder blaahval.jpg Blåhvalen er et pattedyr, tilhørende bardehvalerne. Den bruger sine barder til at filtrere store mængder af føden, plankton og krill ud af vandet.
Bøge træ Bøg er det mest almindelige løvtræ i Danmark. Bøg er udbredt over hele landet - især på Sjælland, Fyn og i det østlige Jylland. Bøg bliver op til 40 meter højt, men de fleste steder er 25 til 30 meter normalt 200_b%F8getr%E6.jpg Bøg kan blive op til 350 år Bøg er normalt 90-120 år, når det bliver fældet Bøg producerer omkring 12 m3 træ/hektar om året. Produktionen varierer fra 14 m3 på den gode lerjord og 10 m3 på mere gruset jord. 17 % af det danske skovareal er dækket af bøg
Lægnden på DNA molekylet i det største af menneskets kromosomer DNA origami skaber komplekse nanostrukturer: Verdens mindste landkort (målestok 1:200.000.000.000.000) og smiley'er så små, at der kan ligge 70 ved siden hinanden henover et rødt blodlegeme. Et kig ind i banebrydende nanoteknologisk forskning. dna.gif DNA er det molekyle, der bærer arven fra forælder til barn. DNA molekylet danner en lang kæde, der består af flere millioner atomer. Inde i cellen ligger kæden foldet sammen, men når den strækkes ud, kan den blive flere centimeter lang.
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.